Missie en visie
Missie-kern
Onze
school is een katholieke basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij
hanteren het leerstofjaarklassensysteem met aandacht voor het individuele kind.
Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouder(s)
(tenzij het schoolondersteuningsprofiel aantoont dat wij een kind de juiste
ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden).
Het is
ons doel om leerlingen cognitief en sociaal te ontwikkelen, zodat ze kunnen
doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Gelet op het eerste
vinden we met name de vakken taal/lezen en rekenen van belang en wat betreft
het tweede besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen
tot volwaardige en respectvolle burgers. Naast kennisoverdracht besteden we
veel aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de
leerlingen.
Symbool
Onze schoolsymbool
is RAN de rups. RAN symboliseert de ontwikkeling die leerlingen
op De Dijck doormaken:
Het kind is als een kleine rups. Elke leerling is
uniek in zijn soort en voedt zich gedurende de leerjaren met een veelheid aan
cognitieve, sociale, emotionele en maatschappelijke vaardigheden om vervolgens
als een prachtige vlinder met zijn eigen bontgekleurde talenten uit te vliegen
op goede hoogte.
Wij proberen om hier tijdens de gehele schoolperiode zo goed
mogelijk bij aan te sluiten. Dit doen we door de leerling centraal te stellen.
Hiervoor maken we gebruik van de eerder aangehaalde metafoor van de rups Ran.
De naam RAN staat
voor de sleutelwoorden rustig R, aardig
A en netjes N. Dit is een duidelijke
verwoording van wat wij als school belangrijk vinden en willen uitdragen:
*Veiligheid.
*Geborgenheid.
*Respect voor de ander.
*Rustig "klimaat" binnen onze
hectische maatschappij.
De rups is gekozen vanwege de ontwikkeling van een rups:
*Uniek in zijn soort.
*Hij groeit door zich te voeden met een
veelheid aan gevarieerd voedsel.
*Het cocon als veilig omhulsel waarin hij de
tijd krijgt om zich te ontpoppen tot een prachtige
bontgekleurde vlinder, klaar om uit te vliegen
op goede hoogte.
Visie op leren
De school
leert leerlingen een positieve kijk te ontwikkelen op de samenleving en een
actieve deelname daaraan, waarbij een goede driehoeksrelatie
(leerling-ouder-school) uitermate belangrijk is.
Leerkrachten
benaderen de leerlingen op een positieve manier (benoemen gedrag en
activiteiten die goed gaan), zijn bemoedigend, stimulerend en leren ze zo
sociale vaardigheden, samenwerken en samenleven aan.
In alle
groepen wordt aandacht besteed aan dezelfde omgangsvormen, waarden en normen,
waardoor we leerlingen leren op een respectvolle manier met elkaars eigenheid
om te gaan en zich te houden aan afspraken en procedures op de school.
De lessen
worden gegeven aan de hand van het model Expliciete Directe Instructie. Op
basis van groepsplannen werken we in een rijke, uitdagende leeromgeving. Wij
doen dit gestructureerd met gedifferentieerde instructie en verwerking,
cognitieve vorming, resultaatgericht.
Wij hebben
systematische aandacht voor vorderingen in ontwikkeling van leerlingen, mede
d.m.v. portfolio- en kindgesprekken.
Wij hebben
een goed, daadkrachtig team, onder leiding van een managementteam (directie,
bouwcoördinatoren en intern begeleider), dat planningen maakt, teamleden
betrekt, besluiten neemt, collega’s aanspreekt en besluiten borgt en bewaakt.
Dit is een voorwaarde om een goede school te zijn.
Visie op identiteit
Onze
school is een rooms-katholieke basisschool. Op onze school wordt het begrip rooms-katholiek
vertaald naar wezenlijke waarden. Die komen terug in de manier waarop we
verbinding maken en oog hebben voor elkaar.